De organisatie heeft ervoor gekozen om Directivity in te huren naar aanleiding van een aantal organisatorische vraagstukken. De afdeling is gericht op het plannen van materiaal behoeftes vanuit de onderhouds keten, het inkopen van de materialen, het inplannen en uitvoeren van materiaal verplaatsingen en het organiseren van herstel van materialen binnen de keten. De in te kopen materialen zijn te relateren aan onderhoud op materieel waarbij de beschikbaarheid van de materialen zijn beperkingen kent. Veel artikelen worden niet meer geproduceerd, als een artikel niet meer geproduceerd wordt bij de voorheen gebruikte leverancier dan wordt er gezocht naar alternatieve aanschaf bronnen. De complexiteit van het inkoopproces is door deze factoren groot wat ook voelbaar is in de huidige organisatie.
Aan de basis van het ad hoc karakter van de huidige uitvoer van de werkzaamheden zijn er een aantal oorzaken onderkent op basis van een situatieanalyse.
- Vijf jaar geleden is er binnen de organisatie SAP geïntroduceerd, de implementatie en het de support na implementatie is zeer beperkt geweest.
- Het systeem landschap is complex, inkoop wordt uitgevoerd in Baan en SAP, de planning wordt voor beide systemen door een afzonderlijke (verschillende) planning tool uitgevoerd. De onderhoudsactiviteiten welke ten grondslag liggen aan de uit te voeren inkoopactiviteiten zijn geregistreerd in Maximo.
- Onduidelijkheid over taken en verantwoordelijkheden binnen de uitvoer en voorbereiden van inkoopactiviteiten.
- Vastlegging van de processen is zeer beperkt en uitvoer van processen is beperkt. Werkinstructies zijn vaak aanwezig maar verouderd. De instructies en processen die aanwezig zijn staan opgeslagen op lokale netwerk schijven.
- De inkoopafdeling heeft intern te maken gehad met reorganisatie. Mensen die in 1 ruimte werkzaam waren zitten nu op verschillende locaties. Tevens zijn de teams waarin mensen werkzaam waren ander ingedeeld als voorheen. Oa splitsing van contactmanagement en operationele inkoop.
- Inzicht op operationele activiteiten is beperkt, monitoring/kpi sturing is aanwezig maar niet doorgevoerd tot de operationele activiteiten.
- De afdeling is verandermoe, er zijn veel activiteiten geweest om te komen tot meer stabiliteit binnen de afdeling. Deze activiteiten zijn veelal opgepakt maar niet afgerond. De indruk leeft hierdoor dat nieuwe activiteiten toch niet zal leiden tot een verbetering.
Binnen de opdracht is het systeemlandschap aangenomen als vast gegeven. Een investering in het eenvoudiger maken van het landschap zal op korte termijn geen optie zijn, het optimaliseren van het bestaande landschap is echter wel onderdeel van de mogelijkheden.
Om deze situatie te doorbreken en tot verbeteringen te komen, is aan de basis gekozen voor een aanpak waarbij de huidige werkwijze wordt vastgelegd als eerste stap. Het uitvoeren van verbeteringen is in deze niet de focus maar onderdeel van de tweede fase. De medewerkers dienen zo veel als mogelijk meegenomen te worden binnen de uitgevoerde activiteiten, de medewerker is de basis voor een organisatorische verandering.